دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مرداد 1396 - 10:36
بازتاب حمله داعش به بارسلون در روزنامه‌های عرب‌زبان؛

اروپا در جنگ پیشدستانه علیه تروریسم شکست خورد

روزنامه‌های عرب‌زبان حادثه تصادف در بارسلون را که به کشته شدن 13 نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر منجر شد محکوم کردند، حادثه‌ای که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته است.
کد خبر : 204585

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، حمله تروریستی در شهر بارسلون اسپانیا با محکومیت شدید رسانه‌های عرب‌زبان مواجه شده است.


سراسر اروپا در تیررس تروریسم قرار دارد



روزنامه الاهرام چاپ مصر در گزارشی در سرمقاله خود نوشت: «این حادثه نشان می‌دهد که سراسر اروپا در تیررس تروریسم قرار دارد، تروریست‌هایی که منشعب شده‌اند و شاخه‌های آن در پایتخت‌ها و شهرهای بزرگ اروپا نمایان شده است.»


این روزنامه در ادامه خواستار تشکیل ائتلافی بین‌المللی و دائم به رهبری شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است و می‌نویسد: «وظیفه این ائتلاف باید مقابله با انواع تروریسم باشد، در غیر این صورت آنچه برای جهان باقی می‌ماند، به‌جز قربانیان بیشتر و یاس از غلبه بر این خطر فزاینده، چیزی نخواهد بود.»


اروپا در جنگ پیشدستانه علیه تروریسم شکست خورد



روزنامه فرامنطقه‌ای العرب نیز در گزارشی می‌نویسد: «نتیجه اولیه حوادث پنج‌شنبه سیاه، شکست اروپا در جنگ پیشدستانه علیه تروریسم سازمان یافته و کور است.»


خطار ابو دیاب، نگارنده این گزارش می‌افزاید: «دولت خلافت ادعایی در عراق و بلاد شام (داعش) پایان یافته ولی معضل تروریسم پایان نیافته است و شیوه‌های امنیتی و نظامی کنونی پاسخگوی مقابله با آفت تفکر محتاطانه و منعطف نیست.»


وی معتقد است مقابله با این معضل نیازمند سه عامل «بازسازی صحیح عراق، سوریه، لیبی و ... از سوی کشورها»، «درک اروپا از موقعیت طرف‌های دیگر در آن سوی دریای مدیترانه به‌عنوان یک اولویت سیاسی و اقتصادی» و قبل از هر چیز، «پذیرش مسئولیت از سوی نخبگان مسلمان عرب و اروپایی؛ نه در لفظ، بلکه در عمل» است.


کامیون‌های مقدس؛ نماد شکست ساختار اجتماعی و فرهنگی در اروپا



روزنامه الغد چاپ اردن در گزارشی با عنوان «کامیون‌های مقدس» می‌نویسد: «در حمله بارسلون و دیگر حملاتی که شهرهای اسپانیا شاهد آن بوده است، موضوع جدیدی اتفاق نیفتاد مگر اینکه تعداد قربانیان افزایش یافت.


این روزنامه می‌افزاید: «کامیون‌های مقدس که جان انسان‌ها را بدون تفاوت قائل شدن در نژاد یا دینشان می‌گیرد صرفا بیان یک تفکر دینی نیست، بلکه نماد شکست ساختار اجتماعی و فرهنگی و شکست سیاست‌های کشورهای جنوب دریای مدیترانه است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب